11. Quit Diabetes-seminar

København, den 9. november 2013:  Seminar om Quit Diabetes-diæten  Indledningsvis skal jeg sige, at jeg først fik kendskab til QD på diabetesdebat.dk, hvor enkelte brugere harcellerede mod konceptet. I sig selv fik disse meget hysteriske indlæg mig til at undersøge QD nærmere, og det endte med, at jeg valgte diæten. Det har jeg ikke fortrudt.

Og nej, jeg har ingen økonomisk interesse i QD, udelukkende mit eget helbred.

Når det nu er sagt, kan vi begynde:

Efter at have fulgt en tilpasset udgave (se mine tidligere indlæg her i bloggen) af Quit Diabetes-diæten siden august 2013 har min diabetes undergået en overbevisende forandring. Blodsukker, medicinindtag og nyrefunktion er ændret til det absolut positive.

Så jeg var meget spændt på at møde manden bag projektet, Busk Hansen, og en række andre diabetikere ved det seminar, han skulle holde den 9. november i København. Og jeg må sige, at selv om jeg er en type, der ikke bruger støttegrupperne i Diabetesforeningen, var det godt at deltage her. 

 “Mættet fedt skader ikke helbredet” 
Busk Hansen fremstod soleklart son en diabetiker, der ikke lader sig bespise med sundhedssystemets prædiken om madpyramiden, spisemønstre, mættet fedt og medicinering. Da han for fire år siden fik konstateret sygdommen, betvivlede han rigtigheden af sundhedssystemets foreskrifter og gik i krig med dem.
Under seminaret beskrev han minutiøst fejlene ved den officielle madpyramide og behandlede problemet om mættet fedt, der siden 1950’erne nærmest har stået som djævlens værk, der medfører forhøjet kolesteroltal og tidlig død.
Ny forskning har gennem det seneste års tid vist, at det ikke er tilfældet, og Busk Hansen fortalte beredvilligt om, hvordan det amerikanske og sidenhen verdens sundhedssystemer købte ideen.
Den kom fra den amerikanske læge Dr. Ancel Keys, som i 1953 offentliggjorde en undersøgelse, der påviste en sammenhæng mellem indtag af mættet fedt og hjerte-/karsygdomme og tidlig død. Denne misforståelse medførte årtiers skræmmekampagne mod mættet fedt.
Den er sidenhen blevet omstødt, senest af en videnskabelig undersøgelse, trykt i American Journal of Clinical Nutrition. Her var samlet data fra 21 studier, der ikke fandt nogen forskel i risikoen for hjertesygdomme og forekomsten af hjerteanfald mellem dem, som havde det laveste og det højeste indtag af mættet fedt.

Busk Hansen kom også ind på den danske læge Uffe Ravnskov, der siden 1980’erne har haft det danske sundhedssystem imod sig. Han gjorde op med troen på, at for meget animalsk fedt og et forhøjet kolesteroltal er farligt for hjertet og blodkarrene.

Debat og spørgsmål 
Halvdelen af tiden gik med, at deltagerne fortalte hver deres diabeteshistorie. – meget forskellige, nogle nye patienter, der ikke havde hverken viden eller kvalificeret støtte fra egen læge. Andre haft diabetes 2 i årevis og kunne viderebringe gode råd, nye vinkler og stillede vid at forskellige spørgsmål.

Der var meget godt at tage med sig hjem. Busk Hansen forklarede, hvordan hans koncept virker ved, at han gennemgik beskrivelser af sukkerstofskiftet, kroppens regulering af sult- og mæthedsfornemmelsen (og hvorfor den ikke virker for os alle), insulin- og leptinresistens og en masse andet, der har indflydelse på sukkersygen.

Ud over de sygdomsrelaterede emner tog han blandt andet også fat om betydningen af spisemønster og motion, herunder info om en “pensionistvenlig” HIIT (High Intensive Interval Training), og beskrev nogle myter om mættet fedt og kolesterol samt den dermed forbundne jungle af medicin.

Busk Hansen rundede seminaret af med en underskriftindsamling til folketingets sundhedsudvalg.

Her er Quit Diabetes bedst for mig 
Det bedste ved Quit Diabetes-diæten er efter min ringe mening, at jeg har fået nogle kostmæssige regler, der er nemme at forholde sig til, når jeg kører den hårde linje:
  • Nul kulhydrater,
  • Nul fruktose,
  • 80 gram protein dagligt.
Det er helt bogstaveligt meget nemt at huske, men efter nogle uger kan det blive kedeligt.
Punktet med 80 gram protein handler om, at jeg ikke må få for mange proteiner på grund af nedsat nyrefunktion.
Det er i sig selv et problem, eftersom QD er en proteinglad diæt. Men det klarer jeg – på Busk Hansens opfordring – ved at erstatte kødet med fedt. Det kan jeg, så længe jeg ikke spiser kulhydrater.
Den hårde linje er kun Fase 1, og det er ikke meningen, at den skal vare så længe. Derefter følger Fase 2 og 3, der er meget nemmere at håndtere. I den sidste fase kan man stort set spise det samme som resten af familien.
Men Fase 1 begrænser seriøst udvalget i min kost. Ikke noget med brød, kartofler, ris eller pasta. Ingen frugt, tørret frugt (inklusive rosiner og julens dadler), juice eller mælk.
Og jeg har hurtigt regnet ud, hvor meget af de enkelte kødsorter, jeg kan tillade mig, alt efter proteinindholdet af f.eks. kylling, gris, ko eller hvad man nu sætter tænderne i.
Og det er hård kost for en mand, der ellers betragter alle bøffer under 350 gram som pålæg.

2 thoughts on “11. Quit Diabetes-seminar

  1. Lyder utrolig spændende og jeg kunne godt tænke mig at høre noget mere om her på blokken.
    Mvh Joan

    • Kære Joan, tak for dit input. Jeg har ikke brugt min hjemmeside i årevis, men er ved at få den op at køre igen.
      Quit Diabetes følger jeg ikke længere, men den hænger stadig i mig. Jeg passer godt på med kulhydrater, dvs brød, pasta, ris, kartofler.
      Er begyndt at tælle kulhydrater. Det var træls i egyndelse, men er nu forholdsvis nemt og ligetil.
      Ideen er at tælle de kulhydrater, jeg indtager for de enkelte måltider og derpå stikke mig med en tilsvarende mængde insulin til måltidet.
      Det kan hjælpe mig til at blive bedre reguleret mht blodsukkeret. Det vil jeg skrive lidt mere om senere.
      Håber at snakkes ved undervejs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>